Głogówek Online
 
23 | 03 | 2017
Ludy Północy - wystawa w Muzeum Drukuj
Aktualności - Aktualności
Autor: Aleksander Devosges Cuber   
Poniedziałek, 16 Grudzień 2013 10:50

MUZEUM REGIONALNE W GŁOGÓWKU
MUZEUM ŚLĄSKA OPOLSKIEGO
ORAZ
BIBLIOTEKA IM. RAFAŁA URBANA - BASZTA
MAJĄ ZASZCZYT ZAPROSIĆ NA WYSTAWĘ

Ludy Północy

LUDY PÓŁNOCY
Tradycyjna kultura w mieście północy

FOTOGRAFIA Z LAT 40. -80. XX W. ZE ZBIORÓW
MUZEUM HISTORII ROZWOJU NORYSLKIEGO OKRĘGU
PRZEMYSŁOWEGO W NORYLSKU
WSPÓŁCZESNE PRACE NORYLSKICH FOTOGRAFIKÓW
A. CHARITONOWA I W. KIRPICZENKI
--------------------------------------------------
WERNISAŻ WYSTAWY: 16.12.2013, G. 18. – BASZTA W GŁOGÓWKU

 

Norylsk – przemysłowe miasto położone na półwyspie Tajmyr za kręgiem polarnym  stanowi centrum wydobycia najcenniejszych metali kolorowych (nikiel, platyna, kobalt, miedź). Współcześni metalurdzy Wielkiego Norylska są następcami Ngansanów, grupy etnicznej zam  ieszkującej wyłącznie półwysep Tajmyr, o których wiemy, że zajmowali się wytopem metali. Dziś są grupą zanikającą – na Tajmyrze żyje 747 ich przedstawicieli (dane z 2010 roku). Prócz nich, autochtonicznymi mieszkańcami północnych ziem są: Eńcy (202 osoby), Ewenkowie (266 osób), tajmyrscy Nieńcy – koczownicy trudniący się hodowlą reniferów (3494 osób) oraz najliczniejsza, a zarazem najmłodsza z grup etnicznych, zamieszkujących Północ – Dołganie (5394 osoby).

Dawne drogi północnych argiszy prowadziły obok Gór Norylskich. Jeden z takich szlaków przebiegał w miejscu centralnej alei dzisiejszego miasta Norylska. Tradycja dawnych narodów północy splata się z kulturą współczesnego miasta.

Na zdjęciach  zrobionych przez Arkadija Sorokina w latach 40. XX wieku uchwycono sceny z życia Ngansanów i Dołganów. Czarno-białe obrazy przechowały szczegóły, które odeszły już do historii. Podobną, nieocenioną dokumentalną wartość mają fotografie wykonane przez Igora Daniszyna podczas wyprawy medyczno-sanitarnej do Abramskiej Tundry w 1957 roku. Na kolejnych zdjęciach, autorstwa Nikołaja Plechanowa, wykonanych w latach 70. i 80. XX wieku obserwować możemy postępujące wpływy radzieckiej kultury współczesnej, przyjmujące postać śniegochodu czy czapki o odmiennym od tradycyjnego kroju.

Kolorowe fotografie Aleksandra Charytonowa i Wadima Kirpiczenki wykonane już w XXI wieku, nie stroniąc od ukazywania wpływów współczesnych, zwracają uwagę na odwieczny uroczysty porządek, jaki istniał w tajmyrskiej tundrze. Zdarza się czasem, że wdziera się on,  wraz z argiszem,  na ulice dzisiejszego północnego miasta.

Zmieniony: Wtorek, 21 Styczeń 2014 22:15
 
Podobne artykuły: